Det er nu, der skal styr på om ukrudtskortene kan loades til sprøjtens terminal, hvis dronedata i 2023 skal medvirke til at optimere årets høst.
Hvis man har tidsler på 10-15 procent af en mark, så vil det typisk resultere i et høstudbyttetab på tre procent under høst, og kigger man på afgrødepriserne fra 2022, så betyder det på en mark på 50 hektar, at man med et ukrudtskort kan hente en besparelse på 18.000 kroner, når udgiften til at få lavet et drone-kort er trukket fra.
Skal du i gang med at drive præcisionslandbrug med brug af drone-data, så er det ifølge Per Valentin Lund fra Dansk Planteinspektion på høje tid at teste om de drone-baserede ukrudtskort kan loades i terminalen, så du slipper for frustrationerne når du kører i marken.
-Mange har modtaget kort fra en drone, men må selv slås med at få kortene til at virke, og så giver mange op. Det er her vi kommer ind i billedet. Vi får det til at virke, og uanset om det er en AG Leader, John Deere, Kverneland, Amatron, Müller eller Trimble, så kan vi få kort og terminal til at spille sammen, forklarer Per Valentin Lund, direktør i Dansk Planteinspektion.
Hos Dansk Planteinspektion har man lavet tildelingskort og ukrudtskort på mere end 18.000 hektar landbrugsjord siden 2018, og det på arealer med alt fra korn, majs og kartofler til frøgræs, og læren fra de mange flyvninger har været, at det gælder om at være klar til at rykke, så snart jorden er tjenlig.
-Når vinteren slipper sit tag i markerne, og planterne så småt sætter gang i væksten, er ukrudtet det første til at spire frem på sorte jorde og stubbemarker, og derfor kan det give rigtig god mening at lade en drone overflyve markerne for at kende ukrudtstrykket, inden afgrøderne begynder at spire, lyder det fra Per Valentin Lund.
Plug-and-play dronedata
Dansk Planteinspektion hjælper med at skabe et overskueligt setup for den enkelte planteavler, og det indbefatter at landmanden sammen med Dansk Planteinspektion navngiver markerne på en måde, så det er let at se forskel på filerne efterfølgende. Målet er, at der skal være så lidt arbejde i det for landmanden som overhovedet muligt.
-Vi gør det enkelt. Får vi en bestilling på en flyvning på en mark, så sender vi en af vores 15 droneførere ud, og så laves der en overflyvning, hvorefter data sendes til vores system i ‘clouden’. På kontoret laver vi så dataanalysen og konverterer til den rette shape-fil, så den er kompatibel med landmandens sprøjte, forklarer Per Valentin Lund.
Hos Dansk Planteinspektion har man på forhånd sikret sig, at landmandens terminaler fungerer med kortet fra dronen, så når kortet bliver loadet, så virker det – med garanti.
-Man modtager simpelthen en mail med en shapefil, flytter det på et usb-stik, sætter det i terminalen og uploader til terminalen. Andre får filen leveret på mail, og så flytter de den selv ind i deres John Deere cloud service, og direkte ud til den enkelte traktor, siger Per Valentin Lund og uddyber, at Dansk Planteinspektion laver kortene, så de duer til sprøjte og terminal.
-Vi leverer kort, der virker, og kan koblingen ikke laves, koster det ikke landmanden noget – men indtil nu har ingen kunder fået pengene retur, lyder det fra Per Valentin Lund, som opfordrer til at man som planteavler laver en langsigtet plan, hvis alt ukrudt skal væk.
Droner arbejder under skyerne
60 procent af tiden er der overskyet i Danmark, og det giver problemer med indsamling af satellitdata, da der kun kommer nye satellitkort hver fjerde dag. En delvis skyet dag, kan betyde, at man sandsynligvis ikke kan bruge kortene. Men benytter man sig af kort fra en drone, kan man ifølge Dansk Planteinspektion lave præcise kort selvom der er overskyet, fordi dronen arbejder lavere end skydækket. Kort bygget på dronedata er derudover op til 10.000 gange mere nøjagtig end satellitkort, kørespor og markskader kan man ikke se på satellitkort, men de er nemme at identificere på drone-kort.
De mange års erfaring med at lave kort via drone har givet Dansk Planteinspektion unik viden om, hvornår dataindsamlingen skal udføres for at finde de forskellige typer ukrudt i forskellige afgrøder, og teamet er klar med vejledning, så dronerne kommer i luften i rette tid.
-Vi kan som hovedregel rykke ud samme dag, vi får opkaldet, og vi bestræber os altid på at levere kortet indenfor 48 timer. Det kan vi tilbyde, fordi Dansk Planteinspektion har et korps af dronepiloter, som dækker hele landet – fra Bornholm til Skagen. Og så sidder der tre ansatte på kontoret i Randers og sørger for at filerne spiller, forklarer Per Valentin Lund, som opfordrer til at gå systematisk til værks, hvis man vil have fuldt udbytte af dronens arbejde.
-Du kommer ikke i bund med ukrudtet med det samme, men har man en målrettet strategi, og ved præcis hvad og hvor problemerne er, så se at få fokus på det; lav en plan for det og bekæmp det. På den måde forædler du dine afgrøder og fjerner målrettet problemerne fra markfladen, lyder det fra Per Valentin Lund.
En del af den målrettede strategi indebærer at kort og terminal kan spille sammen,og så er det vigtigt at få lavet dataindsamlingen på det rigtige tidspunkt, når det er muligt at se en forskel på ukrudtet enten farvemæssigt, eller mønstermæssigt.
Fakta:
- Dansk Planteinspektion leverer en plug-and-play løsning, hvilket betyder, at opgaven først er udført, når det er sikret, at data kan uploades og er virksom på dine terminaler.
- Tildelingskort koster hos Dansk Planteinspektion 110 kroner pr. hektar plus opstart og kørsel.
- Ukrudtskort koster hos Dansk Planteinspektion 240 kroner pr. hektar plus opstart og kørsel.
- Droneoptagelserne udføres af et korps på 15 droneførere fordelt over hele landet.
- Droneførerne hos Dansk Planteinspektion er certificeret med A1, A2 og A3.
- Data fra droneoverflyvningen håndteres i skyen, og kan leveres indenfor 48 timer.
- Dansk Planteinspektion kan med sine droner overflyve 40 hektar på tre kvarter.
- Dronedata fra Dansk Planteinspektion er ISO-bus kompatible med sprøjter og terminaler fra:
AG Leader, John Deere, Kverneland, Amatron, Müller og Trimble. Er din terminal ikke på listen, så kontakt Dansk Planteinspektion og vi finder en løsning.